روز جهانی زبان مادری حقیقتی تلخ
 مهسا بهاری مهسا بهاری

 

2012 فوریه 18

میگویند بزرگترین ظلم ها در دنیا در حق واژه گان اعمال می شوند بنابراین باید"واژه ها را شست"و آن ها را از منظر دیگری دید .

روز۲۱ فوریه ازطرف یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاریشده ‌است. نزدیک شدن این روز در آذربایجان همه ساله به نوعی دچار افراط وتفریط هایی می شود که برخی ها از سر ناآگاهی و به صورت ناخود آگاه ، آب به آسیابدشمن می ریزند و برخی دیگر نیز با علم به برخی از رخدادها و باید ها و نباید ها ،آگاهانه و عامدانه در صدد به انحراف کشاندن یک جریان سالم و منطقی هستند .

همهساله در چنین روزهایی جو غالب بر حرکت ملی آذربایجان جوی ملتهب و گداخته می شود کهبه دلیل عدم کنترل و مدیریت آن از سوی فعالان این حرکت ، تنها و تنها هزینه هایسرسام آور مادی و معنوی نصیب حرکت ملی آذربایجان می شود.

اعتراضبه کمبودها و نیز درخواست برای بر طرف کردن موانع رشد و توسعه و بالندگی شهروندانهر جامعه حق هر شهروند است که کسی آن را نادیده نمی گیرد. اما وقتی اعتراض به دوراز شئونات جامعه و عرف حاکم بر آن انجام پذیرد طبیعتا با مقاومت روبرو خواهد شد.

گذشتهاز این ضعف حرکت ملی سبب می شود که همن مناسبت ها یا لوث شده و ماهیت خود را ازدست بدهند و یا این که توسط دیگران مصادره بشوند که در هر دو مورد این یک "بازی دوسر باخت "برای حرکت ملی است است.

بانگاهی به هزینه های صرف شده در راه حرکت ملی آذربایجان این حقیقت تلخ آشکار می شودکه دنباله روی و پیروی محض از نسخه های پیچیده شده برای جوامع دیگر ، چیزی جز زیانمعنوی و مادی به بار نیاورده است.

امروزهدر آذربایجان  تمام مناسبت ها و مراسم به نوعی مستقیم و یا غیرتوسط فعالان حرکت ملی آذربایجان و یا به دست عوامل حکومتی درون آن به انحراف کشیدهشده اند و در خدمت بدخواهان آن قرار گرفته اند.

اگربنا باشد "شور آنی" ما را مجبور به اتخاذ تصمیم های احساسی بنماید وبدون فکر به عواقب منفی این نوع تصمیمات برای حرکت ملی و منافع دراز مدت آن اقدامبه کاری بکنیم ، همان بهتر که " سکوت " و یا " روزه سکوت"داشته باشیم.


February 20th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي